Terug naar publicaties

Publicatie



AD: Treinchaos is vooral te wijten aan ingewikkelde organisatie van het hoofdrailnet:

Ellen den Hollander

Den Haag, dinsdag 7 februari 2012 - Minister Melanie Schultz van Haegen wil de winterchaos op het Nederlandse spoor aanpakken door Zwitserse adviseurs in te schakelen. Dat hebben de regionale vervoerders in ons land gelukkig al lange tijd geleden gedaan. In samenwerking met Zwitserse experts is een volledig nieuw plan voor het Nederlandse spoor gemaakt: Het Nieuwe Spoorplan. Ook de afgelopen dagen hebben deze bedrijven in ons land hun dienstregeling volledig uitgevoerd.

Oorzaak

Wat is nu de grote boosdoener die de spoorellende veroorzaakt? Niet de storingen aan de rails en de infrastructuur. Het is met name de zeer gecompliceerde opzet van het spoornet in Nederland in combinatie met de onnodig complexe aansturing van het geheel. Het resultaat was een chaos: een vertraging op een bepaald traject leidt onmiddellijk tot ellende op een ander traject, waar helemaal niets aan de hand is. Zo kon de olievlek van problemen zich snel over het land uitbreiden. Het is daardoor ondoenlijk om enig overzicht te houden. En van het adequaat informeren van de reizigers komt helemaal niets terecht.

Eenvoud

Op de regionale lijnen is de situatie doelbewust veel eenvoudiger opgezet: de personeelsinzet is beperkt tot een of meerdere lijnen rond een knooppunt. Daar kan snel gecorrigeerd worden. In één oogopslag is te zien waar de treinen zich bevinden en hoe eventuele calamiteiten direct adequaat kunnen worden aangepakt.

Zwitserse lessen

Zwitserland leert dat een dergelijke aanpak ook voor grotere netten functioneert door de functiescheiding van Intercity en stoptreinen en een meer lijngebonden aanpak. Het Nieuwe Spoorplan is volledig op deze leest geschoeid.

Ook ProRail heeft al meerdere keren aangegeven dat dit leidt tot een beter beheersbaar netwerk bij calamiteiten. Niet alleen in de winter, maar ook in de zomer: in alle gevallen is de calamiteit beter te lokaliseren.

Het Nieuwe Spoorplan stelt vijf regionale netten, een apart randstadnetwerk en een Intercitynetwerk voor. In Zwitserland heeft dit geleid tot een enorme toename van treinreizigers. Dit is ook te verwachten in Nederland als er immers een betrouwbaarder en beter product wordt aangeboden.

Dit weekend heeft Minister Schultz van Haegen aangegeven de unieke spoorwegkennis uit Zwitserland te willen benutten. Een betere aanbeveling voor Het Nieuwe Spoorplan kan de minister niet geven!