Terug naar publicaties

Publicatie



Het Financiele Dagblad: Schultz negeerde concurrenten NS

27 januari 2012 © Het Financieele Dagblad

Kamer stuurt de minister mogelijk terug naar onderhandelingstafel

Jeroen Koot

Den Haag

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft praktisch alleen met de NS onderhandeld over de concessie voor de verliesgevende spoorlijn HSL-Zuid. Ze sprak nauwelijks met andere partijen, waardoor  mogelijk niet de beste overeenkomst is gesloten.

Dit bleek gisteren uit een hoorzitting in de Tweede Kamer. ‘We zijn in april vorig jaar bij het ministerie geweest’, zei directeur Phil Pacey van het Britse spoorbedrijf virgin (onderdeel van het conglomeraat van Richard Branson). ‘We hebben een heel herstelplan ingediend, maar na ons verhaal hebben we er niets meer op gehoord.’ Pacey is van mening dat de lijn meer kan opbrengen dan de € 101 mln per jaar die de NS gaat betalen. Ook een vertegenwoordiger van Deutsche Bahn zei dat er geen contact is geweest over  de HSL.

Een meerderheid in de Tweede Kamer reageerde ontstemd. ‘Ik ben echt verbaasd’, zei PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. ‘De minister heeft gewoon met niemand anders gesproken.’ Ook Kamerlid Leon de Jong (Pvv) is niet overtuigd dat er nu de beste overeenkomst ligt. ‘Wij willen gewoon de beste deal voor de belastingbetaler. De minister zal moeten uitleggen dat het niet beter kon.’ De VVD zei al eerder dat de spoorlijn openbaar moet worden aanbesteed

In februari debatteert de Tweede Kamer over de kwestie. Daarna moet duidelijk worden of de minister terug wordt gestuurd naar de onderhandelingstafel.

Eind vorig jaar stelde Schultz dat de NS tot 2025 mag blijven rijden op het hoofdspoor en het snelle spoor tussen Schiphol en Antwerpen, de HSL-Zuid. Door de snelle spoorlijn voor een lager bedrag te gunnen, wil de minister voorkomen dat de huidige exploitant op de spoorlijn failliet gaat. Het gaat om HSA, met de paarse Fyra-treinen, dat voor 95% eigendom is van de NS.

Het ministerie stelt dat wel degelijk met meerdere partijen is gesproken, zo schreef de minister woensdag in een Kamerbrief. Maar de overeenkomst met de NS was de beste oplossing. Ook de SP denkt dat de NS de beste partij is voor het spoor. ‘virgin kan wel interesse hebben, maar ze zijn niet gewend aan allerlei eisen, zoals dat ze elk kwartier moeten rijden. Dat is een belangrijk verschil’, aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir.

Concessie HSL

Verlies

€ 148 mln

Bood de NS in 2001 voor het alleenrecht op de HSL

€ 101 mln

Gaat de NS nu betalen voor de snelle spoorlijn

€ 1 mrd

Is grofweg de schade voor de schatkist