Publicatie

Persbericht: Website Beterspoor.nl toont vanaf vandaag alternatieven online

Website Beterspoor.nl toont vanaf vandaag alternatieven online Beter Spoor: openbaar vervoer beter, sneller en goedkoper Aan de vooravond van een belangrijke hoorzitting in de Tweede Kamer over de toekomst van het Nederlandse spoor lanceert de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) haar nieuwe website beterspoor.nl. Op de website laat FMN helder en duidelijk zien hoe het spoor in Nederland, veel efficiënter ingericht kan worden. Daarbij focust ze zich op de regio. Het is nu of nooit! Openbaar vervoer per trein en bus kan veel beter, sneller en goedkoper. De website toont hoe dat er in de praktijk uit ziet. Via de website meldt FMN voortdurend het laatste nieuws rond de ontwikkelingen op het spoor en in het openbaar vervoer. Bovendien is het een platform voor discussie en uitwisseling van informatie. Ook op Twitter (@beter_spoor) en Facebook (beterspoor) is FMN via Beter Spoor actief. FMN pleit voor een duidelijk onderscheid tussen Intercity’s voor de lange afstand en RegioSprinters voor de korte afstand. Als het aan FMN ligt zijn mededelingen als "Na Zwolle zal deze intercity verder rijden als stoptrein naar Groningen, en stoppen op alle tussengelegen stations" vanaf 2015 dan ook verleden tijd. Want ook na Zwolle blijft deze intercity dan een echte intercity, en komt er daarnaast een betrouwbaar, sterk en comfortabel regionaal openbaar vervoer netwerk waarin vervoerders optimaal samenwerken om voor de reizigers het beste product aan te bieden. Tweede Kamer De Tweede Kamer buigt zich de komende maand in een debat met de Minister over de vraag hoe het Nederlandse spoor er vanaf 2015 uit ziet. FMN hoopt ook de Tweede Kamer en minister Schultz van Haegen met goede argumenten te overtuigen dat het Nederlandse spoor beter kan. Ook moet het openbaar vervoer eerlijker; marktimperfecties, monopolieposities en voorkeurposities voor de NS moeten verleden tijd zijn. Door een eerlijke markt waarbij de Reiziger weer centraal staat en echte concurrentie (om en niet op het spoor) kunnen enorme voordelen worden bereikt. Beter Spoor FMN wéét dat het beter kan. Daarom heeft zij Het Nieuwe Spoorplan ontwikkeld. Op beterspoor.nl laat FMN zien hoe Het Nieuwe Spoorplan werkt. En hoe het Nederlandse openbaar vervoer er in de toekomst uit kan zien.