Terug naar publicaties

Publicatie



Financieel Dagblad: Spoorbedrijven boos op NS

NS zou ‘miljoenen euro’s extra’ binnenhalen met onder meer te dure kaartautomaten

Jeroen Koot

Amsterdam

De NS rekent veel te veel kosten door aan zijn concurrenten op het spoor. Dit zeggen de ceo’s van Veolia en Arriva in een gesprek met deze krant.

Vervoerders als Veolia, Arriva en Syntus vinden dat ze wel erg fors moeten betalen voor de gele kaartautomaten. Bovendien menen de particuliere vervoerders dat ze te veel van hun inkomsten uit treinkaartjes moeten afstaan aan de NS. In de praktijk zouden reizigers vaker voor regionale vervoerders kiezen dan de NS heeft berekend.

‘Het loopt behoorlijk op. Alleen al bij Veolia denken we € 2,5 mln per jaar mis te lopen’, zegt Veolia-directeur Manu Lageirse. Ook Arriva-topman Anne Hettinga zegt dat er scheefgroei is, al kan hij geen bedragen noemen.

Donderdag zullen de vervoersbedrijven deze en andere klachten naar voren brengen in de Tweede Kamer. Het kabinet heeft gezegd dat de NS monopolist mag blijven op het hoofdspoor, maar de Tweede Kamer wil een hoorzitting en debat houden alvorens hiermee in te stemmen. Donderdag is de hoorzitting.

De regionale vervoerders hebben er geen probleem mee als de Nederlandse Spoorwegen de belangrijkste vervoerder blijven op het spoor. Maar dan moet er wel wat gebeuren aan de genoemde ‘marktimperfecties’. Zo zijn de commerciële vervoerders — die nu vooral aan de randen van het land rijden — gebonden aan producten van de NS. Iedere vervoerder moet bijvoorbeeld €23.000 per jaar huur betalen voor iedere NS-kaartautomaat die op zijn stations staat. Ook voor het gebruik van een verkoopbalie voor treinkaartjes zou de NS te veel geld vragen. En vervoerders moeten een fors deel van hun inkomen uit de kaartverkoop afstaan, omdat wordt verondersteld dat veel reizigers hun treinreis niet met een regionale vervoerder maken, maar met een trein van de NS.

Volgens Lageirse rekent de NS te veel in eigen voordeel. ‘Wij hebben 40% reizigersgroei, maar slechts 8% meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.’ Het contract met de kaartautomaten probeert hij op te zeggen. ‘Voor die € 23.000 kunnen we een heel nieuw apparaat kopen.’ En de balies op de treinstations heeft Veolia al gesloten. Die werden het bedrijf te duur.

De Nederlandse mededingingsautoriteit NMa heeft al eerder gezegd dat de NS een machtspositie heeft ten opzichte van de regionale vervoerders. De vervoerskamer van de waakhond heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu opgeroepen om zwaarder toezicht te houden.

De NS wilde gisteren niet uitgebreid ingaan op de klachten van de vervoerders. In een eerste reactie stelt het bedrijf dat regionale vervoerders niet verplicht zijn om een kaartautomaat of balie te huren. Ook stelt het spoorbedrijf op een zo goede mogelijke manier de inkomsten uit de kaartverkoop te verdelen. ‘Als eind dit jaar de ov-chipkaart volledig is ingevoerd, zijn er helemaal geen verdeelsleutels meer nodig en lost het ‘probleem’ van de regionale vervoerders zichzelf op’, reageert een woordvoerder per mail. Reizigers rekenen dan direct af bij hun vervoerder.