Hoe werkt Het Nieuwe Spoorplan?

Het Nieuwe Spoorplan gaat uit van de wensen van de individuele reiziger. Treinen die vaker rijden. treinen die niet onnodig stoppen, maar ook treinen die juist op alle kleine stations stoppen. En op 13 nieuwe stations. Treinen met een optimale aansluiting op bussen, doordat de dienstregelingen op elkaar zijn afgestemd. Vervoer van deur tot deur.

Het Nieuwe Spoorplan maakt een onderscheid tussen intercity’s en stoptreinen. Een intercity moet geen stoptrein zijn, en een stoptrein geen intercity. Dat klinkt logisch, maar dat is het helaas nog niet.

Het Nieuwe Spoorplan maakt een onderscheid tussen Randstad en regio. De Randstad vraagt om een andere benadering van treinvervoer dan de regio. Ook dat klinkt logisch. Toch worden ze nu nog over een kam geschoren.

De leden van FMN zijn al jaren actief in de regio. Zij weten dan ook als geen ander dat iedere regio om een eigen aanpak vraagt. Daarom maakt Het Nieuwe Spoorplan onderscheid in 6 regionetten: ·

Het Nieuwe Spoorplan is vervoer op maat gesneden voor iedere regio. Verzorgd door mensen uit uw eigen regio – die begrijpen immers waar u vandaan komt en waar u naartoe wilt.

Een onderscheid in regio’s betekent ook minder vertraging. Want waarom zou u in de kou staan wachten omdat er ergens anders in Nederland bladeren op de rails liggen?

De voordelen op een rijtje:

  • Het Nieuwe Spoorplan is 210 miljoen euro per jaar goedkoper dan het huidige spoor.
  • Dienstregelingen van trein en bus worden optimaal op elkaar afgestemd, doordat trein- en busvervoer worden verzorgd door dezelfde vervoerders.
  • Alle reizigers sneller op hun bestemming door een strikt onderscheid tussen intercity’s en RegioSprinters. ·
  • Geen vertraging van een intercity in de Randstad; dit heeft geen effect op de RegioSprinters daarbuiten. De RegioSprinters rijden daardoor vaker op tijd. 
  • Het Nieuwe Spoorplan maakt intercity’s frequenter, sneller, efficiënter en punctueler
  • De RegioSprinters stoppen op iedere bestemming – inclusief 13 nieuwe stations.
  • De RegioSprinters zijn gloednieuwe 'state of the art' treinen.
    • sneller en efficiënter, want ze zijn minder zwaar
    • duurzamer, want ze rijden op groene stroom of schone diesel
    • comfortabeler, want ze zijn uitgerust met betere faciliteiten – zoals wc’s en actuele reisinformatie
    • toegankelijker voor minder validen, want je kunt makkelijker instappen
    • winterproof, want ze zijn gemaakt van winterhard materiaal.