Terug naar blog

Blog



'Het remmen duurt wat langer, maar we rijden wel zuiniger'

Maar hoe kun je nu energiezuinig rijden? 'Voor het antwoord op die vraag moet je ook nog iets weten van de remmen', vertelt Schouren. 'Alle treinen in Nederland zijn verplicht uitgerust met een pneumatische rem. Die zet je in werking door aan de remhandel te trekken. De dieseltreinen van Veolia hebben daarnaast ook nog "ED-remmen", elektrodynamische remmen. De ED-rem kan je gebruiken om zuinig te rijden.'

Dat werkt eigenlijk heel eenvoudig. Als een machinist moet remmen, kan hij door 'ED' te remmen de tractiemotor inzetten als stroomleveraar. De trein vertraagt en de tractiemotoren leveren stroom terug naar de 'verbruikers', zoals de airco en de verlichting. Tegelijk worden de dieselmotoren en de generator ontzien, waardoor ze geen of minder brandstof verbruiken.

De machinisten bij Veolia hebben van Schouren geleerd hoe ze de ED-rem slim kunnen inzetten. 'Simpel gezegd komt het erop neer dat machinisten op een eerder moment gaan remmen, en met minder remvermogen. Je bent daardoor wat meer tijd kwijt met remmen, maar, en dat is het mooie, het is ook een stuk veiliger.' En dat geldt zeker op de gladde sporen in de herfst. Schouren: 'Wel moeten we scherp opletten of we netjes volgens de dienstregeling blijven rijden.'

Schouren werkte tien jaar op goederentreinen. 'Dan zit je in je eentje op de bok. Soms urenlang. Van de haven naar een fabriek in Duitsland, en weer terug.' Maar als je rijdt in een Velios op de Maaslijn, de spoorlijn van Nijmegen naar Venlo, dan heb je contact met mensen. 'Niet als je rijdt natuurlijk, maar op de stations. Die aanspraak is een belangrijk deel van mijn werk geworden.'

Dat Schouren nu niet meer door het hele land rijdt, heeft hij er graag voor over. 'Ik heb het probleem dat machinisten hebben met  "het rondje om de kerk" nooit begrepen: ik heb er geen moeite mee. Voor mij is het juist leuk om de seizoenen te zien veranderen. Met name het stukje tussen Venray en Nijmegen is schitterend. Het helpt natuurlijk ook dat ik leuke collega's heb.' Schouren rijdt zelf op de treinen, maar geeft de andere machinisten ook instructies en herinstructies.

De Velios, de dieselelektrische trein die Veolia sinds 2007 inzet op de Maaslijn, heeft trouwens een eigenschap die Schouren vaak aan het lachen maakt. 'De trein heeft airco, waardoor de deuren na een aantal seconden automatisch dichtgaan. Veel reizigers die de deuren dicht zien gaan, denken dat de trein direct gaat vertrekken. Ik zie ze minuten te vroeg in paniek komen aanrennen en leg dan altijd uit dat ik heus blijf wachten tot de officiële vertrektijd.'

 

CV Jac Schouren (1958)

1977-1995 verschillende functies bij de NS.

1995-1997 machinist bb bij NS (opleiding machinist NS reizigers).

1997 Machinist bij Railion.

2006-nu Instructie-machinist bij Veolia.