Terug naar blog

Blog



'Elke dag hoor ik dat reizigers blij zijn met een mens achter de balie'

'Een hond.' Ria Pruissen, medewerkster bij de Arriva Store in Gorinchem, hoeft er niet lang over na te denken. 'Die hond is duidelijk het gekste gevonden voorwerp dat er tot nu toe bij ons is binnengebracht.' Vreemder nog dan de koffer van die mevrouw die zelf al in Slovenië was, de muziekinstrumenten, telefoons, plunjezakken en laptops die Ria Pruissen de afgelopen vier jaar langs zag komen.

De koffer ging via een Nederlandse vriend op de post naar Slovenië en de hond werd opgehaald door de dierenambulance. Veel andere gevonden voorwerpen kwamen via een speciale website van Arriva weer bij de rechtmatige eigenaar terecht.

Reuzehandig dus, die websites. Maar voor Ria Pruissen gaat het in het openbaar vervoer uiteindelijk om iets heel anders: mensen. 'Elke dag dat ik werk, vertellen mensen mij hoe fijn ze het vinden dat ze met hun vragen bij iemand terecht kunnen.' Op het station van Gorinchem sta je als reiziger niet verloren bij een kaartjesautomaat, maar is zeven dagen per week de Arriva Store beschikbaar. Pruissen - ‘Zeg toch Ria’ - leerde in de vele jaren dat ze in de detailhandel werkte hoe belangrijk het is om goed naar klanten te luisteren. 'Ik werkte in een luxe schoenenzaak, daar gaven we zo goed mogelijk voorlichting. Soms was ik wel een uur met een klant bezig. Die klant keert vaak weer terug.'

Ria Pruissen woont zelf in Arkel, dichtbij Gorinchem, en fietst als het even kan naar haar werk. Om half zeven zet ze daar de computer aan, en om kwart voor zeven gaat de Store open. Gedurende de dag verkoopt ze treinkaartjes en geeft ze informatie. Later dit jaar kunnen in de Store ook abonnementen op de ov-chipkaart worden gezet. Bij het beantwoorden van de vele vragen verplaatst Pruissen zich in de positie van de reiziger. Iets wat ze goed kan, omdat ze zelf geen auto heeft en altijd met het openbaar vervoer reist. 'De ov-chipkaart is nu het grootste aandachtspunt. Daar moet men nog aan wennen. In de Store kunnen we vanaf dat geheimzinnige plastic kaartje reisgegevens uitprinten, zodat mensen kunnen zien wat hun reis gekost heeft. Dat geeft vaak al houvast.'

Maar het gaat om meer dan alleen vervoersbewijzen bij de Arriva Store. Pruissen: 'Een meisje dat huilend komt vertellen dat haar band lek is, waardoor ze niet naar huis in Leerdam kan fietsen. Dan bellen wij de ouders om haar op te komen halen. Of iemand die een examen in Utrecht dreigt te missen. Dan stellen wij een reisschema samen zodat hij nog net op tijd komt.' Voor Ria Pruissen is het duidelijk: de reiziger is op zo'n moment in spanning en ziet het even niet meer. Terwijl het personeel in de Store telefoon, internet en de verkeersleiding tot de beschikking heeft. 'Zo kunnen we iemand vaak weer op weg helpen.'

CV Ria Pruissen (1953)

  • Na de middelbare school gaan werken in het bedrijf van haar ouders, een groenten en bloemenkwekerij, tevens verkoop.
  • Daarna in een handwerkzaak, bij een bakker en bij een schoenenzaak gewerkt.
  • 2008-nu medewerkster Arriva Store Gorinchem.