Terug naar blog

Blog



Philip Huff: De (on)mogelijkheden van het Nederlandse spoornetwerk

Er is op internet een filmpje te vinden van een Russische trein die door een besneeuwd, toendra-achtig landschap ploegt.

Beter zou zijn te zeggen: er is op internet een filmpje te vinden van een razendsnelle sneeuwwolk die over een besneeuwd, Russisch (want: toendra-achtig) landschap in de richting van de camera stuift.

Onder die sneeuwwolk bevindt zich een trein. Dat weet je, want je hoort hem op een goed moment toeteren: een typische, lage treintoeter. En de filmer staat duidelijk voor een spoorwegovergang; je ziet de lampen en hoort het klingelen. Vlak voordat de sneeuwwolk voorbij komt, zie je inderdaad een grote, zware dieseltrein opdoemen.

Iemand die ik ken, zette het filmpje op internet, duidelijk naar aanleiding van de huidige spoorsituatie in Nederland. ‘Geen treinverkeer vanwege de sneeuw? Zo kan het ook!’ schreef ze er bij.

‘Precies, bovenleidingen zijn voor weke kapitalisten,’ schreef een vriend van mij er weer onder.

En toen viel het me pas op: de sneeuwwolk had inderdaad geen bovenleiding nodig. Het was een diesellocomotief.

Een diesellocomotief, ja.

Waarom kunnen de treinen met vijf centimeter sneeuw niet op tijd rijden? En in een ander land wel? Dat is de vraag die tijdens deze witte, winterse dagen veel wordt gesteld.

Het antwoord zit blijkbaar in de techniek die wordt gebruikt. En in de organisatie, dus.

Als de gaswissels door de sneeuw uitwaaien, is het zaak elektrische verwarmde wissel aan te brengen.

Of uit te leggen waarom dat niet gaat.

De huidige ‘oplossing’ van de NS – ‘wij raden u aan daar waar mogelijk een trein eerder of later te nemen of buiten de spits te reizen’ – is derhalve geen oplossing: het is een omweg.

En de trein moet nu juist geen omweg zijn, maar een short cut: niet krabben, niet glijden, niet ongevaarlijk, niet koud, niet vervelend. Maar op tijd, snel, warm, en een plek om te werken of te lezen. Of gewoon uit het raam te kijken. Naar al die auto’s in de file. Of die filmer bij de spoorwegovergang.

Dat je denkt: zo kan het ook. 

Philip Huff

Zie het filmje op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gAg8tssYFlI&feature=youtu.be