Terug naar blog

Blog



'Als een machinist in de file staat, neem ik het even over'

Stel je voor: Prorail is bezig om het spoor te verbeteren op het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen: de MerwedeLingeLijn. Daardoor kunnen de treinen niet uit Dordrecht vertrekken, maar pas ietsje verderop, uit Sliedrecht. Alles wat erbij komt kijken om de overlast voor de reiziger zo veel mogelijk te beperken, is de verantwoordelijkheid van mensen als Martin Grimmius.

Grimmius is assistent vestigingmanager bij Arriva en zorgt er in zo'n situatie voor voor dat de machinisten en stewards met taxi’s van Dordrecht naar Sliedrecht worden vervoerd. Dat het personeel aldaar een plek heeft waar het in de pauzes een broodje kan eten en naar het toilet kan gaan. En bovenal: dat de reizigers op tijd worden geïnformeerd over de tijdelijke wijzigingen.

'Accurate reisinformatie verstrekken', vertelt Grimmius, 'dat is  logischerwijs bepalend voor de beleving van reizigers. Dus ik vind het belangrijk dat wij op tijd laten weten wat er staat te gebeuren: welk alternatief vervoer er beschikbaar is en hoeveel extra reistijd ermee gemoeid is.'

Grimmius is, zoals hij het zelf noemt, de liaison tussen de verschillende instanties die verantwoordelijk zijn voor de Merwede-LingeLijn. Hij heeft contact met de verkeersleiding van ProRail, en ook met de 'bijsturing' in Leeuwarden. Dat is de controlekamer die de Arriva-treinen nauwlettend volgt. Daarnaast stuurt Grimmius de machinisten aan, plant de roosters en soms springt hij zelf bij: 'Als een machinist in een hopeloze file staat, bijvoorbeeld.'

Een bijzondere taak van Grimmius is het bijscholen van de machinisten. 'Omdat je met een defecte trein niet kunt aankloppen bij de ANWB, is het van belang dat machinisten verstand hebben van het materieel waar ze mee werken. Zodat ze weten welke schakelaar ze moeten omzetten om een trein weer in beweging te krijgen. Erg belangrijk, want een defecte trein die het spoor blokkeert kan immers niet worden ingehaald door andere treinen.'

Grimmius rijdt regelmatig mee met machinisten, om te zien of het dienstenpakket verbeterd kan worden. 'Zo ontdek ik bijvoorbeeld dat een dienstregeling niet optimaal is, of dat een machinist bepaalde handelingen efficiënter kan uitvoeren.' Ook houdt Grimmius zo goed contact met de machinisten. 'Een machinist heeft een grote verantwoordelijkheid. Ik wil zeker weten dat zo iemand lekker in zijn vel zit.'

Grimmius vertelt hoe belangrijk het is dat de communicatie onderling soepel verloopt. 'Onlangs werd iemand onwel in de trein. Vanuit de trein werd contact opgenomen met "bijsturing" in Leeuwarden. Zij konden het nummer van de dichtstbijzijnde spoorwegovergang - het oriëntatiepunt voor machinisten - direct vertalen in een straatnaam. Daardoor konden de hulpdiensten naar de juiste plek op de MerwedeLingeLijn worden gestuurd en werd de persoon in kwestie veilig afgevoerd.'

CV Martin Grimmius (1970)

  • 2006-2011 Machinist
  • 2011-heden Assistent vestigingmanager bij Arriva