Terug naar blog

Blog



‘Een veilige treinreis begint bij de machinist’

Aan het woord is Hub Bracun, Nationale Safety Manager bij Veolia Transport Rail. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de spoorwegveiligheid en opleidingen bij de vervoerder.

'Het begint bij de machinist', vertelt Bracun, wiens eigen loopbaan in 1980 aanving als machinist bij de NS. 'Het is cruciaal voor de veiligheid dat de machinisten goed worden opgeleid en begeleid.' Daarom wordt een nieuwe machinist bij Veolia Transport Rail BV in de eerste twee jaar vier keer begeleid door een vakinhoudelijk leidinggevende. Bracun: 'We kijken of de machinist volgens de geldende normen zijn werk verricht en of er verbeterpunten zijn.’ En ook na de eerste twee jaar blijft Veolia Transport Rail BV screenen. 'We werken met het principe van de Deming-cirkel, plan-do-check-act, een methode waarmee je de veiligheid continu blijft monitoren en verbeteren.'

Bracun verwoordt het veiligheidsbeleid in een speciaal document, een 'Veiligheidsbeheer Systeem'. Bracun: 'Elke vervoerder in Nederland heeft die en ik overleg op verschillende niveaus over de veiligheid op het spoor. Het landelijke overleg wordt geleid door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook is er jaarlijks overleg in Parijs, waaraan de Safety Managers uit 28 landen van Veolia Environment deelnemen.’

Toen Veolia Transport Rail BV in 2006 een exclusieve gunning van de provincie - een concessie - verwierf voor treinvervoer over de Heuvellandlijn en de Maaslijn in Limburg, had het bedrijf nog geen trein in Nederland rijden. Bracun: 'We hadden drie maanden de tijd en alles moest nog op poten worden gezet: van het materieel tot en met het personeel. We stonden tot onze knieën in de modder.'

Die maanden werkte Bracun en zijn collega’s dag en nacht: 'We namen een aantal machinisten van de NS over, Veolia bestelde 16 dieseltreinen en 8 elektrische. Maar nieuw materieel heeft een levertijd van minimaal een jaar. Daarom hebben we eerst gereden met treinen van de NS.' Na een jaar konden de moderne Velios-treinen in gebruik worden genomen. Voor de kenner: dat zijn GTW-treinen van de Zwitserse fabrikant Stadler-Rail. 'Reizigers en machinisten zijn erg tevreden met deze treinen.'

Bracun verzorgt ook de opleiding tot machinist bij Veolia. Die hebben een breder takenpakket dan bijvoorbeeld de machinisten bij NS Reizigers. Zo wordt de vertrekprocedure bij Veolia door de machinist zelf uitgevoerd. 'Bij Veolia zit geen conducteur op de trein. De controles gebeuren door stewards die van trein naar trein overstappen. Machinisten moeten daarom servicegericht zijn.'

Vorig jaar heeft Bracun een cursus energiezuinig rijden aan de opleiding toegevoegd. 'Door eerder uit te schakelen en door motoren te stoppen bij langere stationnementen, kan een machinist veel diesel besparen. Het resultaat: een schoner milieu en minder brandstofkosten.'

CV Hub Bracun (1959)

  • 1980-2006 Gewerkt bij de NSR, eerst als machinist, later als vakinhoudelijk leidinggevende en procesmanager.
  • 2006-2008 Gestart bij Veolia als Manager Vakondersteuners Rail
  • 2008-2010 Manager Spoorwegveiligheid en Opleidingen Rail (Beheerder Managementsystemen Veiligheid/Kwaliteit)
  • 2010-2012 Nationale Safety Manager (Rail/Road/Maritime)